587 meldingen van overlast

In 2016 werden 587 meldingen rond overlast geregistreerd in Tongeren.  54% van deze meldingen heeft betrekking op het onderhoud van terreinen en gronden.
“We merken een opvallende stijging van het aantal registraties t.o.v. vorig jaar: 587 meldingen in 2016 t.o.v. 292 in 2015. Deze stijging heeft te maken met de indiensttreding van twee gemeenschapswachten in maart 2016, maar zeker ook met de acties rond propere terreinen en gronden die uitgevoerd werden in de aanloop naar de Kroningsfeesten", weet burgemeester Dewael. 

Van de 587 meldingen had:
- 54% betrekking op onderhoud van terreinen en stoepen.
- 18% betreft zwerfvuil en sluikstort (zakjes met huishoudelijk afval in en naast straatvuilnisbakjes, afval langs en op de weg, het aanbieden van afval in niet-reglementaire zakken, afval dat niet op het juiste tijdstip wordt aangeboden,…).
- 7% betreft fysiek onveilige situaties (defecten in het straatbeeld die fysiek gevaar inhouden voor een voetganger, fietser of chauffeur).
- En 4% betreft klachten over bomen en beplantingen.

“Uit deze cijfers kunnen we concluderen dat de Tongenaar het belangrijk vindt dat zijn stad en buurt er netjes uitzien: onkruidvrije en propere stoepen en terreinen, het voorkomen van zwerfvuil en sluikstort en dit snel opruimen, onveilige situaties op het openbaar domein snel herstellen,… De Tongenaren verwachten ook dat er snel en kordaat wordt opgetreden tegen diegenen die onze veiligheid en leefbaarheid aantasten” aldus de burgemeester.

Alle meldingen van 2016 zijn behandeld:
- 61 procent is afgehandeld via tussenkomst van de gemeenschapswachten en de projectmedewerker overlast.
- 31 procent  is opgelost door de stad Tongeren zelf (voornamelijk werkzaamheden door de technische dienst).  
- 7 procent  is doorverwezen naar een andere dienst.

Voor de meeste vormen van overlast  worden de eigenaars/bewoners rechtstreeks aangesproken. 

Deze directe aanpak is succesvol, want het merendeel van de overlastsituaties wordt door de betrokkenen zelf in orde gebracht.  Voor slechts 5 van de 587 overlastmeldingen heeft de stad een GAS-boete moeten uitschrijven. De boete bedraagt maximaal 350 euro voor meerderjarigen en maximaal 175 euro voor minderjarigen vanaf 16 jaar.

Merkt u bepaalde onregelmatigheden op die voor overlast zorgen of die het veiligheidsgevoel in uw buurt beïnvloeden? Aarzel dan niet om het ons te melden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

 

Award (3)

De award van 'Klantvriendelijkste stad' is verhuisd van Huize Puck (Maastrichterstraat) naar 't Koffiekoekje (Hemelingenstraat). 

Schoolstoeten

De vrijdag vóór het krokusverlof gaat in heel wat basisscholen gepaard met een eigen carnavalstoet. 
Hierbij overzicht schoolstoeten: 

09u30: Jeugdland Lauw
10u00: Jeugdland, Molenstraat 
10u30: De Herik, Henis
12u45: Dolfijn Vreren
14u45: Tumuli Koninksem
14u45: Sint-Lutgart Blaar

Schoolstoet, Haren carnaval, vrijdag 10 maart

13u15: de Zevensprong Piringen

Foto: Bij Jeugdland (Molenstraat) volgden de kleutertjes een ingekort parcours. Achteraf mochten ze mee feesten op de speelplaats. 

Kleuters 't Reepje overnachten in klas

In Overrepen brengen de 7 jongens en een meisjes (waarop de jongens allemaal verliefd zijn)  straks de nacht door in hun school ’ t Reepje. 
"Dit is de leukste dag van het jaar", zei Lucas met overtuiging. De kleutertjes mochten zelf hun menu samenstellen. Voor het avondeten waren dat ‘ frietjes, voor het slapen gaan wat chips en morgenvroeg broodjes. De juffrouwen Goele, Elien en Lorette houden alles goed in de gaten.
bijdrage: Jef Dommershausen

1 miljoen voor stadhuis

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent een premie van 1.007.261 euro toe aan de stad voor het uitvoeren van restauratiewerken aan het stadhuis dat sinds 1986 prijkt op de lijst van beschermde monumenten.

Het stadhuis vormt samen met de basiliek en het marktplein het hart van de oudste stad van Vlaanderen,” aldus minister-president Bourgeois. “Het restauratieproject verloopt in drie fasen: in een eerste fase is een subsidie toegekend om het dak te restaureren, in deze tweede fase komen de gevels en het buitenschrijnwerk aan bod. In een derde en laatste fase volgt het interieur van het stadhuis. Bedoeling is dat het stadhuis nadien een ceremoniële functie krijgt.”

Fase 1 (dak) is reeds uitgevoerd (bedragen incl. BTW):

Totaal:   320.758,13 €
Ontvangen subsidies:  224.096,39 €
Aandeel stad was dus:  96.661,74 €

Fase 2 (gevels en buitenschrijnwerk):

Totaal:                    1.176.294.69€
Betoelaagd:          1.144.615,47€ (= bedrag waarop premie wordt berekend = x 1,1 (+10% voor onverwachte en herzieningen) x 0,8 (80% van de betoelaagde posten wordt gesubsidieerd))
Niet betoelaagd:     31.679,22 €

Dus volgens de toegekende premie is aandeel Stad nog: 1.176.294,69€ - 1.007.261,61 € = 169.033,08 € (excl. BTW)

Fase 3 (inrichting):

Totaal:                    2.597.332,78 €
Betoelaagd:          1.614.822,80 €
Niet betoelaagd:     982.509,98 €