‘Rondleiding à la carte’ in GRM

Sinds 1 november biedt het GRM een nieuw schoolprogramma aan: ‘Rondleiding à la carte’. Hiermee kunnen leerkrachten een rondleiding samenstellen op maat van hun leerlingen.
Om de inhoud ervan te bepalen, maken ze gebruik van een speciaal ontworpen module op de website van het museum. Igor Philtjens, gedeputeerde van Cultuur, Erfgoed en Toerisme: “We lieten een webtool ontwikkelen waarmee leerkrachten het museumbezoek naar wens kunnen invullen. Zo kan het bezoek nog beter aansluiten op de doelstellingen van de leerkrachten en de interesses van de leerlingen.”
Met het nieuwe schoolprogramma biedt het GRM rondleidingen op maat aan in zijn permanente tentoonstelling. Doelpubliek zijn leerlingen van het lager en secundair onderwijs. Leerkrachten kunnen op voorhand - samen met hun leerlingen – een programma op maat samenstellen. Hiervoor maken ze gebruik van een webtool die het museum liet ontwikkelen. Op die manier kunnen ze het museumbezoek afstemmen op de lesinhoud en leerdoelen.

Leerkrachten die kiezen voor een programma à la carte, leggen eerst de datum, het beginuur en de duur van de rondleiding vast bij de reservatiedienst. Vervolgens kunnen ze via de webtool kiezen uit ruim 50 thema’s, zoals ‘Lichaam neanderthaler aangepast aan hard bestaan’, ‘Boeren in de ban van vee’ of ‘Eigenaar van villa begraven onder indrukwekkende grafheuvel’. Hoe langer een rondleiding mag duren, hoe meer topics een klas kan kiezen.

Hebben de leerlingen een bepaalde voorkeur voor een periode, thema, samenlevingstype of cultuurgroep? De webtool beschikt over filters waarmee leerkrachten gericht kunnen selecteren. Door op een onderwerp te klikken, krijgt de klas een deel van de opstelling te zien, met daarin de belangrijkste objecten. Leerkrachten en leerlingen maken als het ware een visuele tour door de tentoonstelling en komen goed voorbereid op bezoek. Zijn ze gefascineerd door de mysterieuze dodecaëder of een eeuwenoude goudschat? Of willen ze meer weten over de Eburonenopstand? De aangevinkte onderdelen worden toegevoegd aan het ‘winkelmandje’. Nadat de keuzes zijn ingegeven, ontvangt het museum de resultaten.

Tijdens de rondleiding brengt een ervaren en polyvalente gids de geselecteerde inhouden op het niveau van de leerlingen. Voor deze professionals is de aanpak nieuw en verfrissend: elk bezoek zal anders zijn. Uiteraard blijven zij ook de bestaande rondleidingen verzorgen. Die hebben hun degelijkheid bewezen. De nieuwe rondleiding à la carte is een interessante aanvulling. 

Voor meer informatie: surf naar de website van het Gallo-Romeins Museum www.galloromeinsmuseum.be.