De VRT geeft sinds 2014 een Weekoverzicht van hetgeen exact honderd jaar geleden gebeurde tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ze hebben daarbij aandacht voor de gebeurtenissen aan het front en in de rest van Europa, maar ook voor het dagelijkse leven in die tijd.
Deze week staat er in het weekoverzicht een stukje over de spoorlijn Tongeren-Aken die vanaf 1915 werd aangelegd en op 16 februari 1917 opende, vandaag exact honderd jaar geleden.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/14-18/1.2891604
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_24
http://users.skynet.be/fa393867/spoorweg/tab.html
De Duitse overheid heeft een nieuwe spoorlijn in gebruik genomen tussen Tongeren en de Duitse stad Aken. Die verbindt Antwerpen met het Ruhrgebied.
Omdat Nederland neutraal is kan de bestaande spoorwegroute door Nederlands-Limburg (de “IJzeren Rijn”) niet gebruikt worden voor het transport van troepen en wapens tussen Duitsland en België. Daarom besloten de Duitsers een spoorweg aan te leggen vlak ten zuiden van de Nederlandse grens, door de Voerstreek.
De treinen moeten bij Montzen enkele steile hellingen overwinnen voordat ze via de (al eerder aangelegde) tunnel bij Gemmenich de Duitse grens oversteken. Men spreekt dan ook van de Montzenroute.
Om het reliëf te overwinnen zijn enkele spectaculaire bouwwerken aangelegd: een 250 m lange viaduct bij Sint-Martens-Voeren, een andere van 380 m bij Remersdaal en een van liefst 1100 m bij Moresnet. Tussen de twee laatste viaducten ligt nog een tunnel van bijna 800 m.
De werken waren in 1915 gestart. Het overgrote deel van de werkkrachten (12 000 in 1916) bestond uit Belgische vrijwilligers, terwijl gedurende zes maanden ook 200 Russische krijgsgevangenen ingeschakeld werden.