Tongeren vandaag

Nieuws

Aantal verkeersslachtoffers in Tongeren gedaald

Tongeren telt al jaren een dalende trend op vlak van verkeersslachtoffers. Van 2019 tot 2021 stellen we zelfs een daling vast van maar liefst 26,2%.

Patrick Dewael, burgemeester stad Tongeren: “In 2021 waren er 121 verkeersslachtoffers in Tongeren. Het overgrote deel van hen zijn slachtoffers uit ongevallen met personenwagens (57%), hierna volgen de verkeersslachtoffers uit fietsongevallen (17%). Een klein gedeelte zijn verkeersslachtoffers uit ongevallen met lichte vrachtwagens (7%), bromfietsen (6%) en voetgangers (6%). In 2019 waren dit nog 164 slachtoffers, een daling van maar liefst 26,2%. In Limburg stellen we een gemiddelde daling van 10,4% vast. Hieruit kunnen we concluderen dat we in Tongeren goed bezig zijn om het aantal verkeerslachtoffers te doen dalen. In Tongeren investeren we fors in veiliger en vlotter verkeer. “

Om het doorgaand en zwaar verkeer weg te houden uit het Tongerse stadscentrum, de wallen (R72) en de stationsomgeving, worden de komende jaren omleidingswegen gerealiseerd. Zo ontstaat er meer ruimte voor de fiets en groen,” zegt Patrick Jans, schepen van Mobiliteit en Milieu.

Het op- en afrittencomplex 32 in Tongeren-Riemst werd heringericht. De realisatie van dit op- en afrittencomplex was een sprong voorwaarts op het vlak van verkeersveiligheid en -doorstroming. Zeker voor het industrieterrein Tongeren-Oost.

“Sinds 2020 is het stadscentrum één aaneengesloten fietszone. 53 straten in de binnenstad zijn fietsstraten waarin gemotoriseerd verkeer achter fietsers blijft. In de fietszone zijn auto's welkom maar ze mogen de fietsers niet inhalen en rijden maximum 30 km per uur,” vervolgt Patrick Jans, schepen van Mobiliteit en Milieu.

Het kruispunt Hasseltsesteenweg, Sint-Laurensstraat en Lerestraat in Overrepen is een belangrijk fietsknooppunt en werd als onveilig ervaren, zeker door de zwakke weggebruiker. Een beveiligde fiets- en voetgangersoversteek verhoogt nu sterk de verkeersveiligheid in Overrepen. Recent werden de fietspaden aan weerszijden van de N20 Hasseltsesteenweg voorzien van een nieuwe toplaag in asfalt voor meer veiligheid en fietscomfort. Ter hoogte van de zijstraten kwam een rode slemslaag om het fietspad extra op te laten vallen. De bebouwde kom van deelgemeente Overrepen viel buiten de omvang van die ingreep maar dat komt omdat die later volledig vernieuwd zal worden (riolering, rijweg en fietspad).

De aanpassingswerken en nieuwe lichtenregeling op het kruispunt Sint-Truidersteenweg met Rode Kruislaan verbeteren de verkeersafwikkeling en veiligheid aanzienlijk in de drukke schoolomgeving net buiten het stadscentrum.

Ook het kruispunt aan de Sint-Truiderpoort werd veiliger en comfortabeler gemaakt

voor voetgangers op en rond het kruispunt met de Sint-Truidersteenweg (N79) en Sint-Truiderstraat.

“In Tongeren zetten we extra in op de zwakke weggebruikers. We willen het aantal verkeersslachtoffers met de fiets nog doen dalen. Met de plaatsing van de nieuwe fietsbrug tussen Dreef en Keerstraat zetten we in op een meer veilige en vlotte verbinding tussen het stadscentrum - via de Kevie - en het industrieterrein Tongeren Oost met onder meer Sportoase. Ook de bewoners van Mal profiteren mee van deze verbinding want zij kunnen nu vlotter van en naar het stadscentrum fietsen,” besluit Patrick jans, schepen van Mobiliteit en Milieu.

Op dit ogenblik zijn er nog heel wat dossiers lopende waarin nieuwe fietspaden aangelegd worden op diverse locaties. We geven je graag een overzicht van de locaties en het aantal meter nieuwe of heringerichte fietspaden:

  • Nieuwe Steenweg: 2.800 meter
  • Maastrichtersteenweg: 4.000 meter
  • Baversstraat: 1.400 meter
  • Luikersteenweg t.h.v. Vreren en Diets-Heur: 400 meter
  • Luikersteenweg t.h.v. T-Forum: 600 meter
  • Overhaemlaan: 2.000 meter
  • Bilzersteenweg: aanleg van een fietstunnel met 300 meter fietspaden
  • Hasseltsesteenweg t.h.v. Overrepen: 2.800 meter
  • Ring: 2.400 meter
  • Molenweg: 2.000 meter
  • Verbinding Landbroekweg met Vrijheidweg (Sportoase): 1.000 meter
  • Fietsverbinding tussen Maastrichtersteenweg en Heersterveldweg: 600 meter
  • Fietsverbinding van en naar Klein Veldje: 600 meter

Ook werd er een nieuw fietspad aangelegd langs de volkstuintjes en hondenlosloopweide.

Burgemeester Dewael: “Op de Romeinse Kassei, Hoeise Kassei, Baversstraat, Luikersteenweg, Hasseltsesteenweg en Elderenstraat gaan we bijkomende trajectcontroles uitvoeren. Trajectcontrole is een systeem waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning (ANPR). Weggebruikers houden zich bij trajectcontroles goed aan de snelheid. Op wegen waar vaak te hard werd gereden, is het aantal overtredingen sterk verminderd. Een trajectcontrole is beter voor de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het milieu. Een trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de flitspalen. Het is een aanvulling op de bestaande controles (flitspalen, laserguns, mobiele radarapparatuur, videosurveillance etc.).”

Zoeken
Sponsors
    RadioBOO
Het weer
Reclame