Huisartsenwachtpost 37-38 en az Vesalius komen met een sensibiliseringscampagne om patiënten te helpen de juiste medische hulp te vinden. Met de campagne geven ze informatie over waar je met je medisch probleem terecht kan voor de juiste zorg: bij de huisarts, de huisartsenwachtpost of de spoedafdeling van het ziekenhuis.
“We merken vaak dat patiënten niet goed weten waar ze zich moeten aanmelden met een bepaalde medische klacht. Dat kan leiden tot verwarring en frustratie bij patiënten én zorgverleners. Daarom geven we duidelijke richtlijnen op onze websites, in de wachtzalen en in het ziekenhuis. Zo weet je waar je het beste en het snelste geholpen wordt.”, zegt dr. Alex Breugelmans, hoofdarts van az Vesalius.
Wat zijn die richtlijnen dan?
Wachttijden verbeteren
“Mensen zijn soms erg ongerust over klachten die ze ervaren en vinden dan niet altijd de weg naar de juiste medische hulp. Hun huisarts is vaak het eerste aanspreekpunt maar wanneer die niet beschikbaar is, moeten ze kiezen tussen even afwachten, de huisartsenwachtpost of de dienst spoedgevallen van het ziekenhuis.
De website www.moetiknaardedokter.be kan een handig hulpmiddel zijn om die keuze te maken. Zo kom je niet onnodig op de huisartsenwachtpost of spoed terecht. Dit verbetert de wachttijden voor wie wel dringende zorg nodig heeft,” zegt Evi Steegen, coördinator van Huisartsenwachtpost 37-38.