COASTAIR Chartering breidt uit naar Tongeren
Het logistiek bedrijf COASTAIR Chartering, werkzaam op de luchthaven van Luik, breidt zijn activiteiten uit naar Tongeren en zal samen met transportbedrijf Jacobs (Tongeren-Oost) de handen in elkaar slaan voor nationale en internationale transporten. Tijdens de opstart is een tewerkstelling van 10 werknemers voorzien en eens op kruissnelheid zelfs 20 werknemers.
Het logistiek bedrijf COASTAIR Chartering startte in 1998 in Oostende met export en import via de lucht. In 2011 volgde een verhuis naar de luchthaven van Luik: “Toenmalig burgemeester Johan Vande Lanotte wilde in Oostende liever meer inzetten op zeetransport en Luik is ondertussen de vierde belangrijkste cargoluchthaven van Europa in volume luchtvracht”, weet CEO Pascale De Mieter die samen met haar man Ronny Samaey het bedrijf runt. Het koppel woont ondertussen in Tongeren. In 2019 openden ze de eerste tweedelijns loods op de luchthaven van Luik. De uitbreiding in Tongeren (tweede loods met luchtvracht) zal de eerste derdelijns loods van de luchthaven van Luik worden. “Een uitbreiding was nodig om de stijgende vraag naar luchtvrachten op te vangen. De goede locatie van Tongeren-Oost, met aansluiting op de E313 en op een steenworp van de luchthaven van Luik gaf de doorslag voor deze keuze. Dankzij de 8000 m² aan vrachtloods met 880 m² aan kantoren in Tongeren naast onze bestaande loods op de terreinen van de luchthaven in Luik, breiden we onze capaciteit gevoelig uit. Dat laat ons toe beter in te spelen op de vragen van de markt.”, aldus De Mieter. “Deze extra loods zal ons logistiek scharnierpunt zijn tussen de verschillende luchthavens rondom ons zoals Düsseldorf en Maastricht, maar de luchthaven van Luik blijft weliswaar de belangrijkste schakel.” De eigenaars van COASTAIR verwachten dat deze uitbreiding naar Tongeren zal leiden tot een extra tewerkstelling van 10 werknemers in opstart en 20 werknemers op kruissnelheid.
Het sluiten van een deal met luchtvrachtvervoerder Coastair uit Grâce-Hollogne, kan als bekroning tellen voor Jacobs Logistics dat ondertussen 75-jarig bestaat: “Door corona hebben we dit jubileum helaas niet kunnen vieren”, vertelt zaakvoerder Raf Jacobs. “Deze deal opent voor ons deuren op een nichemarkt. En dat feest kom er wel. Het is alleen nog niet duidelijk wanneer precies”. Het is de combinatie van vervoer en logistiek – meer bepaald warehousing – die de traditierijke onderneming de voorbije tien jaar deed verdubbelen in omvang. Voor de activiteiten van Coastair zal op de terreinen van Jacobs 8.000 m
2 warehouse in gebruik genomen worden en nog eens een 400 m
2 aan burelen. “Er zullen in eerste instantie een 25 tal bijkomende arbeidsplaatsen gecreëerd worden om de volledige warehouse- en transportactiviteiten voor dit project te verzekeren,” aldus Jacobs. “We kopen ook speciale voertuigen aan voor dit contract – onder meer roller bed trailers voor de grote metalen platen waarmee het luchttransport werkt. We zijn zo klaar om de luchthaven van Luik en andere omliggende luchthavens aan te doen. Dergelijk ‘dedicated’ transport, helemaal met aangepast materiaal in functie van de klant is een specialiteit van ons”. Het transportbedrijf is actief met 80 trekkers en 130 opleggers in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Frankrijk. De laatste 10 jaar werd de focus vooral gelegd op het beleveren van de bouw in Duitsland en de voedingsindustrie. Jacobs Transport heeft momenteel 20.000 m
2 binnenstockage en 40.000 m
2 buitenstockage. Daar komt dus aardig wat bij voor Coastair. “We zijn het voorbije jaar een beetje afgeremd. De omzet lag lager dan geraamd maar er zijn onderaan op de resultatenrekening zwarte cijfers, ondanks corona. Ik denk niet dat we mogen klagen,” aldus Raf die ondertussen de derde generatie is van dit familiebedrijf. Bij zijn intrede in 2003, waren er een 30-tal mensen in dienst en beschikte Jacobs Transport over 3.500 vierkante meter magazijnen. Vandaag zijn er een 100-tal medewerkers en realiseert Jacobs Transport een omzet van 17 miljoen euro. Het contract met Coastair, dat vrachtvervoer verzorgt voor diverse luchtvaartmaatschappijen en aanverwante opdrachtgevers, voegt daar nog heel wat eenheden aan toe.