Om het handelscentrum nieuw leven in te blazen organiseerde het stadsbestuur vanavond een eerste middenstandscongres. Alle betrokken actoren werden in de Rondboogzaal van hotel Eburon samen aan tafel gebracht. Zowel zelfstandige handelaars, ondernemers, pandeigenaars, uitbaters van shoppingcentra, de belangenorganisaties als retailers waren van de partij. De dertig ‘stakeholders’ kregen vier thema’s voorgeschoteld om over te brainstormen in werkgroepen. E-commerce; Huurprijzen & Leegstand; Parkeerbeleid en Marketing & Winkelbeleving. Er kwam telkens een tiental suggesties uit de bus. Hiervan zal er een aantal verder uitgewerkt worden:. Moderator David Winkels besloot het congres met enkele ‘exotische’ suggesties: “Het stadscentrum moet het eerste Business Improvement District van Limburg worden. In Liverpool, Colorado en Kortrijk werkt dat. Daar is er nauwelijks verschil tussen de stad als manager en de effectieve handelaar”. Patrice Fleurquin, specialist in pop-up winkels, raadde pandeigenaars en zeker het Julianuscomplex aan de leegstaande panden digitaal ter beschikking te stellen om zo een match te vinden met de juiste handelaars en merken.