Vanavond was er een Kroningsdrink in de feestzaal van Viio (College). Er waren 130 personen ingeschreven
Voorzitter Peter Severijns zorgde voor de verwelkoming: "We kunnen heel dankbaar terugkijken naar een prachtige en krachtige 19e editie van de Kroningsfeesten. Die komen in eerste instantie tot stand door de deelname aan de processie en het avondspel. We zaten ditmaal ruim over de 3.000 deelnemers, niet evident in tijden van corona en oorlog. De inzet van zovele honderden vrijwilligers achter de schermen is belangrijk en onmisbaar. Het is door de ongelooflijke inzet van deze mensen dat de totale organisatie gedragen wordt. We willen als als Kroningscomité dan ook onze grote dankbaarheid uitdrukken door vanavond samen het glas te heffen. Jullie inzet geeft ons vertrouwen naar de toekomst en we hopen weer op velen te mogen rekenen als de voorbereidingen van de 20e editie in 2030 zullen starten. Dank je wel allemaal, uit de grond van mijn hart".
Secretaris Peter Bruggen gaf een overzicht van alle betrokkenen:
* de processie: het bestuur en de deelnemers, de baldakijndragers, de dragers van OLV,, de jeugdbewegingen, de commissarissen die ook hielpen bij het avondspel en de lichtprocessie
* het avondspel: de 3.300 deelnemers, de regieploeg, de medehelpers en onze verteller
* sfeer creëren vóór het begint: de straatcomités: er waren meer dan 40 starten versierd met vlaggen en bloemen, ditmaal waren er extra lange vlaggen, de langste was 22 m!
* kunstenaar Flipka die zorgde voor de tijdelijke kapel in Julianus die een tweede leven heeft gekregen bij Campus Sint-Jan: de Mariahuisjes die verspreid werden in de stad en te bezichtigen waren tijdens een wandeling
* de helpende handen:
- de KTTC: die de stoelen zette voor het avondspel
- de atletiekclub ADD die de stickers op de tribune kleefde en ze de laatste zondag allemaal verwijderde
* de bedelers van de 6 Kroningsmagazines. In 't verleden deed Bpost dit. Dat koste veel geld en brievenbussen met een sticker tegen reclamedrukwerk werden niet bediend, de bedelers kenne de bewoners die wel geïnteresseerd zijn in de magazines
* de sociale media: leden van de groepen zorgden hiervoor; erw erd een workshop voor hen ingericht; Koen Adams die onze website verzorgde
* het Stedelijk Feestcomité: zorgde voor het Kroningsarrangement en voor de 2 parking van de deelnemers
* de jongeren: hebben een werkgroep opgericht, ze hadden een programma opgemaakt voor anderhalf jaar, maar toen kwam corona... ze zorgden voor een mooie Jongerendag
De jeugdbewegingen stonden in voor de parkings; ze bemanden het winkeltje op de Grote markt; ze verdeelden de kaarsen voor de lichtprocessie
* de locaties om samen te komen:
- het Koninklijk Atheneum voor het Kroningsarrangement
- Sibbo voor de groepen: om samen te komen, om naar het toilet te gaan, om de wagens te stallen
- viio: voor de vergaderingen metd e groepsleidingen, voor de lezingen en als thuishaven voor processiegroepen
- Campus Sint-Jan: onze thuishaven voor het Kroningscomité
Eigenlijk iedereen dus die meegeholpen heeft aan de Kroningsfeesten, ook de Stad en de medewerkers van de stad
* organisaties van activiteiten:
- de Vrienden van het begijnhof die voor de 7e keer Fioretti opvoerden
- TNT dat een aangepaste opvoering bracht
- de orgelbespelingen en de concerten
Allemaal samen, zoek verbinding, dat zijn de Kroningsfeesten. We kijken al vooruit naar de 20e editie op 7 - 9- 12 - 14 juli 2030!
Samen hebben wij er een heel mooie editie van gemaakt!
Peter lanceerde tot slot een oproep om 'Vriend van de Kroning' te worden: door maandelijks 7 euro te storten
Guido Beckers nam de micro om het Kroningscomité te bedanken: "Er kwamen mensen uit Nederland op bezoek. Die vroegen wat er hier gebeurde. We hebben het hen verteld en ze geloofden niet wat er allemaal verwezenlijkt werd. Tongeren is een geweldig stadje, waar nog een sfeer van een dorp heerst".