Vanochtend is in cc de Velinx het logo voor de fusiestad Tongeren-Borgloon voorgesteld aan de werknemers van beide steden. Zij werden getrakteerd op een ontbijt.
Directeur Marleen Haerden leidde het evenement: "Vandaag onthullen de steden Tongeren en Borgloon hun nieuwe merkidentiteit. Die symboliseert de kracht van de fusie tussen de twee historische steden en hun toekomst"
Het logo is ontworpen door het brandingbureau ‘Stay Wild’ uit Diest. Het bestaat uit twee abstracte Romeinse zuilen en een abstracte weergave van de letters T en B. Het bureau ontwierp eerder ook al het logo voor Tessenderlo-Ham, Diest en Scherpenheuvel-Zichem
Het logo zal in verschillende kleuren in het straatbeeld verschijnen, naargelang de achtergrond. De kleuren zijn gebaseerd op beide wapenschilden.
Jo Feytons, eerste burgemeester van de fusiestad heette iedereen welkom: “De fusie is nu echt begonnen! Dit is de officiële start in het verhaal, een bijzonder moment in de geschiedenis van Tongeren en Borgloon. We hebben een traject doorlopen waarin niet iedereen meteen overtuigd was van de voordelen van een fusie en dat is begrijpelijk. De fusie is een kans om te tonen dat wat ons onderscheidt, ons juist sterker maakt. We zijn twee verschillende steden met een unieke identiteit. De inwoners zullen ontdekken dat de fusie hen verbindt vanuit die verschillen”. Feytons is trots op het logo: “Het mag gezien worden . We gaan het met fierheid uitdragen. De nieuwe slogan luidt: Tongeren en Borgloon vormen samen De nieuwste stad’. Tongeren blijft de oudste stad en Borgloon blijft de hoofdstad van het graafschap Loon”.
Voor de personeelsleden werd er een stijlgids ontworpen.
Ze kregen een draagtas met daarin een notablok, een pen en een linyard, allemaal bedrukt met het nieuwe logo