Deze avond was er in 't stadhuis nog een opening van het kunstenfestival MoMeNT. De spektakelshow van donderdagavond was oorspronkelijk voor vanavond gepland, maar omwille van het Bierfestival werd dat een dag naar voor geschoven.
Barbara Wyckmans , intendant van de 6 vorige edities, wilde de opening niet missen.: "Het kriebelt wel wat nu", vertelde ze.
Mona Vanschoenwinckel (Artiestieke leiding) verwelkomde de aanwezigen: "En we zijn vertrokken voor het MoMeNTfestival 2023. De komende 10 dagen kan iedereen genieten van onze eigen theater familievoorstellingen, films, interviews, concerten,.... en nadien een pint gaan drinken in onze pop-upbar (in het MuseumKafee) met curator Marcel Vanthilt.
Vandaag presenteren we voor het eerst onze nieuwe MoMeNTcreatie: 'Op zoek naar de verloren tijd'.
Regelmatig krijg ik de vraag hoe het komt dat het festival , na de hervorming en het afscheid van Barbara, minder is geworden dan de andere jaren? Ik kan mij voorstellen dat de meer gebalde periode, van 10 dagen i.p.v. 3 maanden, dat gevoel enigszins opwekt, maar ik kan u vertellen, niets is minder waar. Enkel en alleen met het festival bieden wij 127 activiteiten aan en dan hebben we nog niet gesproken over alles buiten het festival. Mijn collega's hebben de laatste weken dag en nacht gewerkt om alles voor elkaar te krijgen en werden fantastisch ondersteund door de technici van de Velinx. Ik wil ook het stadsbestuur bedanken voor het mogelijk maken van MoMeNT.
Cultuurschepen An Christiaens: "We gaan eraan beginnen, inmiddels al de 7e editie van het kunsten- en cultuurfestival MoMeNT. Gisteren hadden we al de knal, vandaag geven we de officiële aftrap. Het is niet langer uitsluitend een cultuurfestival dat plaatsvindt in de zomerperiode. Het is zoveel meer! MoMeNT is uitgegroeid tot kunstenorganisatie die gedurende het ganse jaar projecten initieert en mogelijk maakt. Zo wordt er dit najaar een kinderkunstenkamp ingericht onder impuls van MoMeNT. Verder initieerde MoMeNT recent het project 'MoMeNT-makers' waarbij volwassenen de kans krijgen om hun artistieke talenten te ontplooien. Tijdens de paasvakantie 2024 volgt een toonmoment.
MoMeNT is een festival dat openstaat voor alle artistieke disciplines. Iedereen vindt in het gevarieerde festivalprogramma wel een productie die hem of haar aanspreekt. MoMeNT tracht zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden. Hierdoor blijft het ons verrassen. We krijgen geen cultuursubsidies meer van Vlaanderen, maar nu organiseren we dit festival met 100% stadsmiddelen: 500.000 euro. Vorig jaar waren er 26.000 bezoekers tijdens de 3 maanden. Gisterenavond al 2.000 voor het openingsmoment, staat in HBvL. Zonder makers is er geen product. Zonder publiek kan er niet genoten worden van kunst".
Kunsthistorica Tamara Beheydt mocht de 2 kunstenaars van de expo 'My Noon, My Midnight' die vanavond in het stadhuis werd geopend voorstellen: Gommaar Gilliams en zijn voormalige student (In de Beeldacademie van Lier) Ben Martens, thans curator van deze expo.
"We bevinden ons in deze mooie zaal tussen twee grote doeken van Gommaar. Aan weerzijden zien we dieren met mythische proporties. Links leeuwen en paarden, rechts zwanen. Toevallig of niet is de zwaan ook het symbool van Tongeren. De andere twee werken zijn geïnspireerd op middeleeuwse verluchte handschriften waarin één beeld vaak door een ander beeld omringd wordt. Een verhaal binnen een verhaal. Gommaar vertelt nooit maar één samenhangend verhaal, maar hij neemt ons mee naar de typische kenmerken van alle grote verhalen. Zijn werken stralen zeker romantiek en heroïek uit , maar ze zijn allesbehalve netjes of perfect. De werken bestaan uit een soort collage van textiel, verschillende delen stof overlappend op een doek genaaid en dan nog overschilderd. 'My Noon, My Midnight' is een eerbetoon aan zijn overleden oom met wie hij een goede band had.
In de ruimte hiernaast stelt Ben Martens de vraag 'What would Piranesi do?', de 18de -eeuwse architect die meer faam verwierf als graficus en bekendstaat om zijn zichten van Rome en archeologische etsen. Ben heeft zelf een achtergrond in architectuur. In zijn schilderijen en installaties werkt hij vaak rond stedelijkheid en verlaten urbane landschappen of gebouwen in verval. Ben speelt inventief met de uitdagingen die de kamer van het stadhuis met zich meebrengt. Te midden van portretten van voormalige burgemeesters bouwt hij een constructie die wringt en spanning creëert, terwijl het zijn werken draagt".
Schepen Henrotte - Gommaar Gilliams - Ben Martens - schepen Christiaens - Mona Vanschoenwinkel - Tamara Beheydt
Voor MoMeNT toont Gommaar enkele imposante werken in een gloednieuwe monumentale opstelling, op maat van het zonet gerestaureerde stadhuis van Tongeren. Gommaar creëert hier niet zomaar een decor maar een wereld op zich in een installatie waar zijn thema’s als verlangen, dualiteit, verhaalvertelling, melancholie, spel en tijdloosheid verweven zijn en in relatie met elkaar worden gebracht.
In het werk van Ben Martens is architectuur nooit veraf. Ben Martens neemt waar, verkent verschillende technieken en hecht veel belang aan de materialiteit van zijn werk en de impact ervan op het publiek. Schilderen is voor hem een onuitputtelijke ontdekkingstocht naar vrijheid. Hij bepaalt er zelf de grenzen, stelt zijn eigen vragen. Hij ziet geen noodzaak tot compromis.
In het salon, op de eerste verdieping van het stadhuis, kan je tijdens MoMeNT terecht voor 'De kist die de tijd overleeft':
Het uitgangspunt is de vraag: "Stel dat de wereld vergaat en u kan één voorwerp of gedachte de TIJD laten overleven. Wat zou dat zijn?" Bezoekers worden uitgenodigd om hun persoonlijke object achter te laten in een doodskist. De MoMeNT-fotografen Elke Janssen of Damien Thonnon maken een foto van dit intieme moment. Op de laatste dag van het festival, tijdens ‘De Ceremonie voor het einde van de TIJD’, nemen we theatraal afscheid van alle kostbare voorwerpen en gedachten die aan de TIJD werden toevertrouwd. De kist zal in een Tesla-lijkwagen vervoerd worden, in een rouwstoet' naar het kerkhof waar ze ook echt wordt begraven. Iedereen die een voorwerp heeft achtergelaten mag de plechtigheid bijwonen en ontvangt een prentje met alle foto's van de voorwerpen.
Het salon is nog t.e.m. 11 augustus enkel open tussen 16u en 18u.
'Tempus', de pop-upbar van MoMeNT is ondergebracht in het MuseumKafee. Aanvankelijk was het gelijkvloers van het stadhuis hiervoor uitgekozen, maar dat werd in laatste instantie afgeblazen.
Op zoek naar de verloren tijd
In het GRM kan je terecht voor een interactieve zoektocht. MoMeNT nodigt je uit in het hoofd van een gevangene. Hoe verstrijken de minuten, uren, dagen? Kunnen we tijdreizen in herinneringen? Met als vehikel een geur, een smaak, een gefluisterd woord?
De makers (Tanya Zabarylo en Thomas Janssens) zijn geïnspireerd door het verhaal van de Tongerse juwelier Stephane Peigneux die zijn vrouw vermoordde en hiervoor , als laatste in België, veroordeeld werd tot levenslange opsluiting.
‘Op zoek naar de verloren tijd’ is een installatie-voorstelling voor iedereen vanaf 10 jaar. Geen gewone voorstelling maar een parcours dat u als publiek verkent. Vooraf krijgt u een roadmap én een hoofdtelefoon. Volg de stem die u hoort, doorkruis de ruimtes op de kaart - tot de verteller hopelijk z’n verloren tijd hervonden heeft.
Het parcours is volledig ontworpen met karton!!!
Tickets: 5 euro
19u - 24u (in tijdsblokken). Je moet vooraf reserveren
De dag werd afgesloten met 'Vijf voor twaalf'
Elke Janssen, theatermaakster, actrice en ceremoniemeester zal elke festivaldag de overgang van de ene naar de andere dag vieren d.m.v. een performance. Om kwart voor middernacht wordt het publiek verwacht aan het MoMeNTkantoor in de pop-up bar. Van vijf voor twaalf tot vijf na twaalf zeggen we vaarwel tegen de dag die geweest is en verwelkomen de nieuwe dag. In kortere en langere flarden wordt u meegenomen in een reeks muzikale en theatrale performances. Soms groots, soms minimalistisch. Soms verbazingwekkend, soms poëtisch. Zonder verhaallijn, maar wel met samenhang. Tijdens de overgang van de ene naar de andere dag zal u een unieke ervaring ondergaan.
Vanavond nam Elke Janssen de aanwezigen mee naar het salon in het stadhuis (foto: Damien Thonnon)