Deze middag mocht iedereen, mensen van binnen en buiten Paspoel, aanschuiven aan 'De langste tafel'. Het was de bedoeling van dit buiten te organiseren, maar het herfstweer liet dit niet toe. Dus werd er verhuisd naar de buurtzaal 'Living 21'.
MoMeNT & Zorgzame Buurten nodigen uit voor deze belevingsbrunch. Wie wil (geen verplichting!) neemt een gerecht mee om te delen zodat we samen van een heerlijk gevarieerd buffet kunnen genieten.
Marcel Vanthilt vertolkte ondertussen in zijn eigen charmante stijl de meest beklijvende, zotste en hongeropwekkende poëzie over eten.
Om alle sponsors te bedanken werden placemats gedrukt met hun logo van alle weldoeners
Om 13u was het tijd voor 'Time Play'. Dat zou op het speelplein aan de Thyslaan doorgaan, maar het werd verschoven naar de Maternuskerk
‘Time Play’ is een locatievoorstelling waar twee dansers elkaar en het publiek uitdagen op spelende wijze. Geïnspireerd op verschillende kinderspelletjes ontstaat een pingpongduet van woorden en beweging.
Van hier-naar-daar, van hoog-naar-laag en weer over-en-weer.
Het publiek wordt getriggerd om mee te bewegen en gaat ook actief aan de slag met de dansers via interactieve opdrachten. Time Play zal u telkens opnieuw verrassen, alert houden en vooral zin geven om te bewegen.
Om 15u was er onder de Maternuskerk de tweede opvoering van 'Altijd Kerstmis'
theatergezelschap HETGEVOLG van Stefan Perceval heeft een aantal maandag telkens 2u gerepeteerd met de bewoners van Paspoel en andere geïnteresseerden. Zo creëren ze een uniek theaterstuk dat de diversiteit en veerkracht van de lokale gemeenschap weerspiegelt. Samen gaan ze op zoek naar de verhalen, dromen en wensen van de inwoners, en vertalen ze die naar een professionele voorstelling.
Om 20u Wortel
In de nieuwe loods van PIBO was er een optreden van Bruno Vanden Broecke
Wortels’ is een dialoog tussen tekst en geluid, tussen landbouwer en land, traditie en moderniteit, voorgevel en ’t achterste van een tong. Tussen een boer en al de rest. Wat zit er vast? Hoe diep groeiden sommige wortels? Waar mag het bewegen?
Acteur Bruno Vanden Broecke kruipt in de huid van‘ Danny Wyckmans, een melkveehouder die zichzelf en zijn bedrijf probeert staande te houden, terwijl zijn omgeving, zijn dieren, zijn familie en de natuur rondom steeds meer van zich laten horen. Balancerend op oude breuklijnen probeert hij juiste keuzes te maken.
Vóór het optreden nam de acteur de tijd om even te mediteren achter de tribune
Om 21u30 was er aan het Praetorium de opening van twee expo's: Het laatste konijn invites... you
De twee installaties van Mark Swysen en de 10 foto’s van ‘Het Laatste Konijn’ van fotograaf Luc Daelemans
Katrien Voets (zakelijke leiding MoMeNT) zorgde voor de verwelkoming en de introductie van de sprekers: "Luc Daelemans heeft al vaak samengewerkt voor MoMeNT. : Hij zorgde o.a. voor foto's van wachtende mensen in bushokjes, voor getatoeëerde personen, voor 100 Tongenaren en voor het Fruitspoor"
Curator Marcel Vanthilt: "Het gaat niet goed met de tijd. Dat moet ons aanzetten tot nadenken. Morgen zijn we er niet meer? Luc Daelemans wil zelf niet spreken. Ik had een wit kostuum gekocht voor MoMeNT. Daar kwamen ze af met een witte konijnenkop. Dat bracht Luc op een idee. Op een triestige e dag in mei zei we rondgetrokken voor een fotoreportage. Dan zie je pas hoe de wereld om zeep is. In Tongeren is het nog mooi"
Kunstenaar Mark Swysen: "Wat is kunst? Wat doe ik feitelijk? In het ene werk zie je een een kwal verdwaald in het park, een verdwaalde Medusa en in het andere een planeet met spiegels, de dag des oordeels"
Hierna was het tijd voor een korte maar intrigerende reis vol mysterie, geïnspireerd door de unieke visie van danseres Paola Zampierolo op het Einde der Tijden .
In deze dansperformance werden de 10 foto’s van ‘Het Laatste Konijn’ van fotograaf Luc Daelemans onthuld
En daarna was er .... wortelsap voor iedereen in Huis Theelen