Tongeren vandaag

Nieuws

Patiëntenparticipatie: az Vesalius polst naar ervaring van patiënten

Met een digitale vragenlijst polst az Vesalius naar de ervaring van patiënten tijdens hun verblijf en/of behandeling in het ziekenhuis.
De patiënt kan op die manier verschillende aspecten van de dienstverlening beoordelen en zelfs in gesprek gaan met zorgverleners over zijn ervaringen. Het doel is de zorg te optimaliseren op maat van de patiënt. De vragenlijst wordt in eerste instantie ontwikkeld voor de afdelingen medische beeldvorming, intensieve zorgen en revalidatie. De wet op de patiëntenrechten (2002) beschrijft dat elke patiënt recht heeft op veilige en kwaliteitsvolle zorg, maar daarnaast is het ook belangrijk om na te gaan hoe patiënten hun zorg in het ziekenhuis hebben ervaren. Vanuit hun rol als expert zijn de patiënten het best geplaatst om feedback te bezorgen aan hun zorgverlener(s) en de zorginstelling.
Naast de jaarlijkse tevredenheidsmeting van het Vlaams Patiëntenplatform (VPP) op de reguliere verpleegafdelingen, vraagt az Vesalius nu ook hoe patiënten hun behandeling en zorg hebben ervaren op de diensten medische beeldvorming, intensieve zorgen en revalidatie. Dit gebeurt met een digitale vragenlijst die naar de totale ervaring op de dienst polst.

Zorg op maat
Omwille van het unieke karakter van deze diensten werd er voor elke dienst een aangepaste vragenlijst ontwikkeld. “Niet alleen zal de patiënt de verschillende aspecten van de dienstverlening kunnen beoordelen, ook is de mogelijkheid ingebouwd om gecontacteerd te worden door een zorgverlener,” zegt hoofdarts Alex Breugelmans. “Zo kunnen patiënt en zorgverlener met elkaar in gesprek gaan en kan de zorg nog meer geoptimaliseerd worden op maat van de patiënt.” Om de vragenlijst in te vullen krijgt de patiënt na zijn bezoek een flyer met een URL en QR-code naar de website met de vragen. Later zal de vragenlijst ook beschikbaar zijn in de Vesalius Info App als onderdeel van het zorgpad. In de toekomst wordt het aspect patiëntenparticipatie verder uitgewerkt door naast het meten van ervaringen, ook de resultaten van de geboden zorg te analyseren. “Dan vragen we naar de gezondheidstoestand na de behandeling of ingreep, of hoe dit bijvoorbeeld een positief effect had op je dagelijks functioneren,” zegt dokter Breugelmans. az Vesalius werkte samen met OnlinePROMS om de vragenlijsten af te nemen en te implementeren in het ziekenhuis.

Zoeken
Sponsors
    RadioBOO
Het weer
Reclame