Studenten van de specifieke lerarenopleiding 'audiovisuele en beeldende kunsten' van Hogeschool PXL werkten i.s.m. het Gallo-Romeins Museum verschillende kunsteducatieve workshops uit voor kinderen in het buitengewoon onderwijs.
Leerlingen (11-12 jaar) uit BuLo-school De Zonnestraal uit Tongeren en BuLo-school Ter Bank uit Leuven namen hieraan deel. Hun creatieve creaties worden tentoongesteld in een pop-up expo die namiddag opende in het GRM. Wie wil kan de expo nog heel de zomervakantie bezoeken.
Patrick Dewael, burgemeester : ‘Het Gallo-Romeins Museum wordt jaarlijks bezocht door 25000 schoolkinderen. De educatieve werking is sterk uitgebouwd. We zoeken steeds naar samenwerkingsverbanden om nog meer kinderen en jongeren te bereiken. Dit project is hiervan een geslaagd voorbeeld.’
An Christiaens, schepen van cultuur: ‘Dit is een uniek samenwerkingsverband tussen het Gallo-Romeins Museum, Hogeschool PXL en het buitengewoon onderwijs.
De educatieve medewerkers van het museum en de studenten van PXL doen samen ervaring op. Ze ontdekken hoe ze leerlingen uit het buitengewoon onderwijs kunnen boeien voor het verre verleden en welke leermiddelen hiervoor best worden ingezet.
Het project werkt verbindend: het brengt leerlingen, jongeren en museummedewerkers met elkaar in contact.’
PXL MAD School of Arts biedt toekomstige of afgestudeerde Masters in de Audiovisuele en Beeldende Kunsten een uitdagende en intensieve lerarenopleiding van één jaar aan. Studenten worden klaargestoomd tot leerkrachten Beeldende Kunst. Dankzij dit project krijgen de studenten de kans om te werken met leerlingen met een fysieke en/of mentale beperking uit het buitengewoon onderwijs.
Hoe kunnen deze leerlingen op een interactieve en artistieke manier leren over het verre verleden? Het is zo dat het idee voor het gezamenlijke project tussen het Gallo-Romeins Museum, Hogeschool PXL en BuLo-scholen De Zonnestraal en Ter Bank tot stand kwam. Met succes, want het project is intussen al aan zijn zesde editie toe in Tongeren.
De studenten kregen van hun lectoren de opdracht om de leerlingen vertrouwd te maken met de Kelten, een cultuurgroep die aan bod komt in de permanente tentoonstelling van het museum. De opzet was om drie uitdagende en creatieve workshops én een rondleiding uit te werken. Gedurende drie dagen gingen de studenten aan de slag met de kinderen. De publieksmedewerkers van het Gallo-Romeins Museum faciliteerden de organisatie van de workshops en deden mee ervaring op over hoe er met de doelgroep kan gewerkt worden. Het project is een typevoorbeeld van inclusief werken in een museale context.
De wereld van de Kelten bleek de studenten alvast te inspireren. Al gauw kwamen allerhande ideeën, van het maken van magische amuletten en bloemen voor een heuse levensboom, over het drukken van Keltische gezichten op textiel, het bouwen van kleine wickermans tot een Keltische strijdhoorn. Kortom, alles om de Kelten na 2000 jaar weer tot leven te wekken.