Afgelopen vrijdag heeft de lokale afdeling van PVDA bushaltes beplakt om de inwoners nog eens te informeren over het "verdwijnen" van hun bushalte.
En om ze aan te sporen onze petitie te tekenen.
De kersverse voorzitter van PVDA Tongeren, Peter Vandevelde, laat er geen gras over groeien. Nadat de leden van de PVDA in oktober reeds actie voerden tegen het verdwijnen van meer dan vijftig bushaltes in Tongeren, voeren ze nu opnieuw actie om de aandacht hierop te blijven vestigen. “We zijn niet te spreken over het feit dat er al bushaltes, zoals Zavelberg, spoorloos zijn verdwenen. Het nieuw mobiliteitsplan zou pas in oktober 2021 in voege gaan. Hoe verklaar je zoiets?”, vraagt Peter Vandevelde zich af.
Eerder maakte de PVDA al bekend dat maar liefst één op vier haltes in onze provincie zal verdwijnen. Het kernnet en aanvullend net wordt dan aangevuld met ‘vervoer op maat’, dat ingevuld kan worden door private spelers.
Uit cijfers die de PVDA opvroeg bij Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat er van de 171 huidige bushaltes, 53 geschrapt zullen worden. “Dat betekent dat één op de drie bushaltes in onze stad zullen verdwijnen. Uit gesprekken met inwoners, tijdens onze vorige actie, blijkt dat er cruciale haltes worden geschrapt. Neem halte Groenstraat, een zeer drukke halte. Hier staat altijd veel volk en niet enkel tijdens de schooluren,” licht Vandevelde toe.
Een oudere dame wonend in het appartementsgebouw achter deze halte is zeer teleurgesteld: “Elke donderdag ga ik mijn boodschappen doen. Op 500 meter van deze halte werd een zo’n anderhalf jaar geleden een nieuwe halte geplaatst, maar dat is voor mij te ver om met al mijn boodschappen naar huis te wandelen. De smoes om niet rendabele haltes te schrappen is bij deze dan ook een regelrechte schande. Die haltes zijn voor gewone mensen wél rendabel,” reageert de dame teleurgesteld.
“Het jarenlange besparingsbeleid wordt nu wel heel duidelijk. Mensen die op moeilijk bereikbare plaatsen of langs ‘niet-rendabele lijnen’ wonen, zien hun haltes verdwijnen. Ze zullen zelf maar moeten uitzoeken hoe ze op hun bestemming geraken. Met taxi’s, deelfietsen, deelsteps en belbussen. Maar wie kan dat betalen?”, vraagt Vandevelde zich nog af.
“Met de PVDA eisen wij meer en beter openbaar vervoer in plaats van nog slechtere service. Dat is beter voor het fileprobleem, onze portemonnee, onze mobiliteit én voor het klimaat”, besluit Peter Vandevelde.