Vijf edities van Straatvinken leverden samen al 13.566 verkeerstellingen door burgerwetenschappers op. Dankzij de inzet van vele duizenden tellers zijn ondertussen liefst 4.341.406 voertuigen (inclusief voetgangers) gevinkt. De jongste editie, op donderdag 19 mei 2022, leverde 2.880 tellingen op in 257 Vlaamse steden en gemeenten, waaronder ook de stad Tongeren.
Patrick Dewael, burgemeester: “Straatvinken is een jaarlijks telmoment om na te gaan hoe gezond het verkeer is in onze straten. Tijdens het telmoment op 19 mei noteerden de deelnemers gedurende één uur hoeveel voetgangers, fietsers en andere voertuigen er door hun straat passeerden. We danken dan ook alle deelnemers en nodigen u nu al uit om ook dit jaar, op donderdag 25 mei om 17 uur, opnieuw te tellen.”
“In Tongeren gingen we vorig jaar opnieuw op zes locaties met straatvinken aan de slag. Het onderzoek levert zeer interessante informatie op over de modal split op die wegsegmenten. En als we jaar na jaar kunnen deelnemen aan de tellingen kunnen we ook steeds meer trends uit de cijfers halen,” aldus Patrick Jans, schepen van mobiliteit.
Resultaten in Tongeren:
- Koninksemstraat en -steenweg: Opvallend bij de telling is het relatief weinig aantal fietsers t.o.v. het gemotoriseerd verkeer. In 2022 werd een fietsdossier (studie) opgestart voor de herinrichting van de Koninksemsteenweg en Koninksemstraat. In de projectzone van de Ruttermolenstraat tot aan de Wallen (R72) worden deze legislatuur aanpassingen gerealiseerd voor fietsers. De eerste infovergadering voor de bewoners gaat door in februari.
- Berg: 98% gemotoriseerd verkeer. De aanleg van de Noordoostelijke omleidingsweg fase 2 zal het doorgaand verkeer in deze straat ontlasten.
- Stationslaan: 30% voetgangers. Begin dit jaar worden de stoepen heraangelegd en komen er enkele plantvakken in het straatbeeld.
- Driekruisenstraat: 80% gemotoriseerd verkeer. Bij de riolering- en herinrichtingswerken op Nieuw-Tongeren is een knip voorzien ter hoogte van het kerkhof. Deze zal het doorgaand verkeer doen verdwijnen.
- Elfde-Novemberwal: 94% gemotoriseerd verkeer. Ook hier gaat de situatie verbeteren met de herinrichting van de Wallen R72 fase 1.
- Wijkstraat: 96% gemotoriseerd verkeer. De aanleg van de Zuidoostelijke Omleidingsweg zal het verkeer door de Wijkstraat en Leopoldwal doen afnemen.
“Uit de leefbaarheidsanalyses van de straat-O-sfeer-barometer kwamen heel wat waardevolle suggesties van de Tongenaren,” besluit Patrick Jans, schepen van Mobiliteit.
Enkele suggesties:
- Koninksemstraat en -steenweg: kruispunten veiliger maken, sluipverkeer ontmoedigen en parkeren op straat mogelijk maken. Dit is mee opgenomen in de herinrichting van de weg.
- Driekruisenstraat: meer groen in het straatbeeld en invoeren van éénrichtingsverkeer. Dit is mee opgenomen in de riolering- en herinrichtingswerken van Nieuw-Tongeren.
- Elfde-Novemberwal: meer groen in het straatbeeld en een rustigere omgeving. Dit wordt aangepakt bij de herinrichting van de Wallen R72 fase 1.
Meer info: www.straatvinken.be/resultaten .