Maandag 16/08 heeft de politie van de lokale politie Bilzen – Hoeselt – Riemst om 09u00 de zoveelste aangifte van phishing geacteerd.
Een 75-jarige inwoner van Riemst had vorige week woensdag 11/08 gereageerd op een mailtje dat zogenaamd afkomstig was van bankinstelling Belfius.
Daarin werd het slachtoffer gevraagd een nieuwe kaartlezer aan te vragen voor eind augustus. Na het volgen van de verdachte link, kreeg het slachtoffer daags nadien een telefoontje van een fictieve medewerker van Belfius.
Daarbij werd de man gezegd dat hij het slachtoffer was geworden van phishing. De brave burger was dusdanig onder de indruk van de melding dat hij zonder argwaan meeging in het verhaal van de valse medewerker die hem beloofde zijn geld veilig te stellen.
De oplichter vroeg de man eerst het geld van zijn spaarrekening over te hevelen naar zijn zichtrekening. Vervolgens moest het slachtoffer zich inloggen op een site en enkele handelingen verrichten. Er werd hierbij zo’n 10.000€ overgemaakt naar verdachte rekeningen.
Door een snel en adequaat ingrijpen van de echte bankinstelling, konden beide verdachte rekeningen echter geblokkeerd worden. De kans is groot dat deze man toch nog zijn geld terug zal zien.
Helaas maken we vaak mee dat slachtoffers hun geld nooit meer terugzien. Twijfel je aan de echtheid van een bericht? Vraag een second opinion bij een familielid dat je vertrouwt en voer sowieso nooit handelingen uit op vraag van derden na een mailtje, sms’je of een telefoontje. Check eerst bij je vertrouwde bankinstelling of er echt iets van je verwacht wordt.
Verdachte berichten maak je over aan verdacht@safeonweb.be, zonder op links te klikken.
Ook kan je op de website www.safeonweb.be terecht voor tips over hoe om te gaan met gangbare en nieuwe manieren van (internet-)oplichting.