De regering gooide het over een politieke deal en besloot om 20 miljoen SALK-geld te spenderen aan een aantal Limburgse mobiliteitsprojecten zoals o.a. de ontsluiting van BE-Mine, ontsluiting IKEA, mobiliteitsprojecten in Beringen en Houthalen-Helchteren, … en de omleidingsweg (NO + ZO) in Tongeren. “Wanneer men echter de kostprijs per project optelt, komt men ruimschoots over de 20 miljoen euro die voorhanden is van de SALK”, berekende Stein Peters, voorzitter van de vzw evenwichtig Tongeren. “10 miljoen euro van SALK voor omleidingsweg Tongeren”, kopte Patrick Dewael in HBvl. Maar volgens Stein Peters juicht Dewael te vroeg. “De omleidingsweg is geen feit! Het plan-Mer is nog lopende en procedures moeten eerst volledig doorlopen worden eer er sprake is van de aanleg van de omleidingsweg. Er is dus nog niets beslist! We zullen ons met alle middelen verzetten tegen de aanleg van een onnodige weg die naast en dóór de Kevie, het Europees beschermde vogelnatuurreservaat loopt!”, aldus de voorzitter.